امتیاز 5 از 5 | از بین 1 امتیاز دهنده به راهنمای سفر به ارومیه

بسیاری از مسافرانی که قصد سفر به شهر‌های شمال غربی کشور را دارند می‌توانند از شرکت ماهبان تور مشاوره دریافت نمایند. راهنمای سفر به ارومیه، یک راهنمای کامل برای مسافران ماهبان تور می‌باشد که می‌توانند از مراکز تفریحی، تجاری، تاریخی و طبیعی ارومیه اطلاعات کاملی را برای مسافران ارائه دهد تا سفری هیجان‌انگیز و لذت‌بخش را تجربه کنند. در این مقاله مجموعه‌ای از اطلاعاتی که نیاز است مسافران ارومیه از آن آگاهی به دست بیاورند، ارائه می‌شود.

لحظات خاطره انگیز در انتظار شماست ؛ با تور ارومیه1403 سفری به یادماندنی را تجربه کنید!

معرفی ارومیه

معرفی ارومیهارومیه مرکز استان آذربایجان غربی است که در قسمت شمال غرب کشور قرار دارد. این شهر، یکی از شهر‌های آذری محسوب می‌شود اما مردمان این شهر از ترکیب دو قوم کرد و ترک تشکیل یافته‌اند. مردمان ترک ساکن در ارومیه، به زبان آذری با گویش ارومیه‌ای صحبت می‌کنند و مردمان کرد نیز به زبان کردی حرف می‌زنند.

این شهر دارای آب و هوای خنک و چهار فصل است. زمستان‌های این شهر مانند سایر شهر‌های شمال غربی کشور، سرد و برفی می‌باشد. میزان بارش زیاد برف در پاییز و زمستان، آن را در زمره شهر‌های کوهستانی قرار داده است. اما فصل بهار و تابستان در شهر ارومیه، بسیار دلچسب و خنک می‌باشد. دمای هوا در فصل تابستان، بسیار بالا نیست، از این رو بهترین فصل برای سفر به ارومیه، فصل بهار و تابستان می‌باشد.

شهر ارومیه از نظر تاریخی، قبل از اسلام پدید آمده است اما در طول حکومت‌های مختلف عرب و ایرانی، به عنوان یکی از شهر‌های کوچک ایران شناخته شده است. این شهر به علت همجواری با دریاچه ارومیه، از موقعیت جغرافیایی و اقتصادی بسیار خوبی برخوردار است. دریاچه ارومیه به عنوان یک مرز، استان آذربایجان غربی و شرقی را جدا ساخته است و دو شهری با مساحت و فرهنگ‌های بومی مختلف را ایجاد کرده است.

چرا به ارومیه سفر کنیم؟

ارومیه با توجه به آب و هوای معتدل و چهار فصلی که دارد، از نظر سلامت آب و هوایی در بالاترین درجه قرار دارد. بنابراین افرادی که در شهر‌های پرجمعیت نظیر تهران و مشهد ساکن هستند و نیاز به دوری از آب و هوای آلوده این شهر‌ها دارند، می‌توانید با دریافت راهنمای سفر به ارومیه، یک سفر تفریحی و سالم را تجربه کنند.

از سویی دیگر، مراکز تفریحی و تاریخی متعددی در این شهر وجود دارند که می‌تواند به عنوان جذب گردشگر داخلی و خارجی، میزان سفر به این شهر را سال به سال افزایش دهند. بنا‌های تاریخی موردنظر در کنار مراکز طبیعی ارومیه، سفری تفریحی و آموزنده را برای مسافران ایجاد می‌کند.

شرکت گردشگری ماهبان تور، چندین نوع تور را برای ارومیه ارائه کرده است. در تور‌های موردنظر، علاوه بر بازدید از جاذبه‌های گردشگری داخل شهر ارومیه، از قره کلیسا و دالامپر نیز دیدن می‌شود که در نزدیکی شهر ارومیه قرار دارند و جزو جاذبه‌های توریستی این شهر محسوب می‌شوند.

بهترین زمان سفر به ارومیه

بهترین زمان سفر به ارومیهامکان سفر به ارومیه، طبق اطلاعاتی که در راهنمای سفر به ارومیه آورده شده است، می‌تواند در هر چهار فصل سال انجام شود. چرا که این شهر با داشتن آب و هوای چهار فصل می‌تواند یک شهر مسافرتی عالی برای افراد سرمایی و گرمایی باشد.

در صورتی که در یک شهر گرمسیر ساکن می‌باشید و می‌خواهید از آب و هوای معتدل و بهاری ارومیه استفاده کنید، پیشنهاد می‌شود که بهار، تابستان و اوایل پاییز را برای سفر انتخاب کنید. اما در صورتی که علاقه فراوانی به دیدن منظره برفی در کوهستان‌ها دارید، پیشنهاد می‌شود که با انتخاب فصل زمستان برای سفر، از دامنه‌های پر از برف این شهر لذت ببرید و از تفریحات زمستانی موجود در این شهر استفاده کنید.

نحوه سفر به ارومیه

شهر ارومیه دارای راه‌های زمینی و هوایی متعددی است. استفاده از اتوبوس و قطار برای سفر زمینی به این شهر، مورد تقاضای بسیاری از مسافران قرار می‌گیرد. اما سفر هوایی به ارومیه نیز با توجه به اینکه طول مسیر رفت و برگشت را کاهش می‌دهد، لذت سفر را چندین برابر می‌کند.نحوه سفر به ارومیه

شرکت ماهبان تور، تور‌های ارومیه را به صورت زمینی (اتوبوس و قطار) و هوایی برگزار می‌کند. افراد می‌توانند با توجه به شرایط شهر سکونت خود و شرایط تور سفری ماهبان تور، بهترین تور ارومیه را خریداری کرده و سفر خود را آغاز نمایند.

برای سفر زمینی با اتوبوس، محور‌های اصلی ورودی این شهر، مورد استفاده قرار می‌گیرند. جاده‌های اصلی ورودی به شهر ارومیه، جاده تبریز ارومیه می‌باشد که بیشترین میزان سفر زمینی از این جاده انجام می‌شود. برای شروع سفر از تهران، لازم است که از جاده تهران کرج سفر را آغاز کنید و با گذر از شهر‌های قزوین، زنجان و تبریز، وارد شهر ارومیه شوید.

برای سفر هوایی نیز می‌توانید از مبدا تهران یا تبریز، سفر هوایی را به ارومیه داشته باشید. در راهنمای سفر به ارومیه به صورت هوایی، مبدا سفر هوایی بسیار مهم شمرده می‌شود. به عبارتی اگر در لیست پرواز‌های ارومیه، شهر شما به عنوان مبدا سفر درج شده باشد، می‌توانید بدون مراجعه به شهر تهران یا تبریز، مستقیم به صورت هوایی به ارومیه سفر کنید. اما با توجه به محدودیت‌های پروازی ارومیه، بیشترین پرواز به این شهر، از مبدا تهران و تبریز انجام می‌گیرد.

محل اقامت در ارومیه

مردمان بومی ارومیه با توجه به خصلت مهمان دوستی که دارا هستند، امکانات رفاهی بیشتری را برای مسافران این شهر تدارک دیده‌اند. شما در سفر به ارومیه، مراکز اقامتی مختلفی را مشاهده خواهید کرد که می‌توانید براساس شرایطی که دارید، یکی از آن‌ها را به عنوان اقامتگاه خود انتخاب نمایید. در ادامه اقامتگاه‌هایی معرفی می‌ شوند که در راهنمای سفر به ارومیه که به عنوان برترین محل اسکان مسافران شناسایی شده اند.

هتل آنا

هتل آنااین هتل به عنوان اولین هتل لوکس ارومیه، از امکانات بسیار پیشرفته و مدرنی برخوردار است و خدمات عالی و لوکسی را برای مسافران خود ارائه می‌کند.

هتل بین‌المللی پارک

این هتل در شش طبقه ساخته شده است و با داشتن چهار ستاره، جزو برترین هتل‌های این شهر می‌باشد. نزدیکی این هتل به انواع مراکز تجاری، باعث افزایش رضایت مسافران آن شده است.

هتل مروارید

 این هتل سه ستاره نیز با داشتن خدماتی عالی و بهره‌مندی از اتاق‌های تمیز، پذیرای مسافران ایرانی و خارجی می‌باشد. برای داشتن اقامتگاهی با هزینه مناسب، می‌ توانید این هتل را انتخاب کنید.

هزینه سفر به ارومیه

هزینه سفر به ارومیهدر راهنمای سفر به ارومیه، توجه به میزان هزینه سفر و بودجه مسافر، مورد تأکید قرار گرفته است. هزینه این سفر با توجه به مدت اقامت و همچنین مسیر زمینی و هوایی متفاوت می‌باشد. سفر هوایی به ارومیه، دارای هزینه بالایی است که بخش عمده‌ای از این هزینه، مربوط به قیمت بلیط هواپیما می‌‌باشد.

اما در سفر‌های زمینی که از اتوبوس یا قطار استفاده می‌شود، هزینه سفر مقرون به صرفه می‌شود که در این صورت می‌ توان مدت زمان اقامت در ارومیه را افزایش داد. برنامه‌های تفریحی تور سفری نیز بر روی هزینه سفر تأثیر می‌گذارند. هرچقدر برنامه تفریحی و گردشگری تور ارومیه بیشتر باشد، این امر بر افزایش هزینه آن منجر خواهد شد.

شرکت گردشگری ماهبان تور با درنظر گرفتن هزینه مناسب سفر، چندین نوع تور ارومیه را ارائه کرده است که می‌توانید با توجه به میزان بودجه‌ای که دارا هستید، تور موردنظر را انتخاب کنید. برای بهره‌مندی از اطلاعات بیشتر در زمینه هزینه تور ارومیه، می‌توانید با کارشناسان این شرکت، تماس تلفنی برقرار نمایید.

جاذبه‌های تاریخی ارومیه

آنچه که مسافران در استفاده از راهنمای سفر به ارومیه به دست بیاورند، شناخت مکان جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌باشد. در این بخش، با معرفی بهترین بنا‌های تاریخی شهر ارومیه می‌توانید در هنگام سفر به این شهر، بازدید از آن‌ها را در برنامه تفریحی خود قرار دهید.

بیشتر بخوانید:جا‌های دیدنی ارومیه

دروازه‌های قدیمی ارومیه

undefinedدوازده عدد دروازه در دور تا دور شهر ارومیه برای حفاظت و نگهبانی از آن، در دوران حکومتی مختلف ساخته شد که امروزه از این دروازه‌ها به عنوان بنا‌های تاریخی یاد می‌شود. هر یک از دروازه‌های موردنظر دارای نام مشخصی بوده‌اند که توسط تیم نظامی مستقلی، محافظت می‌شدند.

مسجد جامع ارومیه

یکی از بنا‌های تاریخی شهر ارومیه، مسجد جامع می‌باشد که در زمان ایلخانان ساخته شد. در ساخت قسمت داخلی این مسجد از معماری خاص و گچبری‌های منحصر به فرد استفاده شده است که آثار هنری تاریخی ارومیه را به تصویر کشیده است. 

قلعه بانک

قلعه بانکیکی از مناطق دیدنی و تاریخی ارومیه، قلعه بانک می‌باشد که در چهار طبقه سنگی به صورت مخروطی در دوران صفویه ساخته شده است. این قطعه در طول سال‌ها، دچار آسیب‌های بسیاری شده که اکنون به عنوان یک بنای تاریخی از آن بازدید می‌گردد.

قره کلیسا

این بنای مشهور و معروف، بر روی مزار تاتائوس که یکی از حواریون مسیح می‌باشد، ساخته شده است. این کلیسا به عنوان اولین کلیسای مسیحی در جهان می‌باشد که در سال ۱۳۸۷ در سازمان یونسکو جهانی، به عنوان برترین کلیسای مسیحی به ثبت رسیده است. زیبایی این کلیسا به علت جذابیت دکوراسیون داخلی و دیوارهای این بنا، یکی از دلایل معروفیت آن به شمار می‌رود. در تور ارومیه گردی، از این بنا به عنوان برترین جاذبه گردشگری، بازدید می‌شود.

جاذبه‌های طبیعی ارومیه

در کنار آثار به جامانده از تاریخ باشکوه این شهر، جاذبه‌های طبیعی بسیاری در ارومیه به چشم می‌خورند که در راهنمای سفر به ارومیه معرفی شده‌اند. این بنا‌ها و جاذبه‌های طبیعی، قدمتی دیرینه دارند که برخی از آن‌ها با گذشت سال‌ها، مورد آسیب انسانی قرارگرفته‌اند. از معروف‌ترین این مکان‌های طبیعی دیدنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد‌:

دریاچه دالامپر

دریاچه دالامپر دریاچه دالامپر بر فراز کوه دالامپر قرار دارد و از یخچال‌های طبیعی برخوردار است. این منطقه یکی از بهترین تفرجگاه‌های طبیعی در راهنمای سفر به ارومیه معرفی شده است که می‌تواند برای کوهنوردان، مکانی لذت‌بخش برای کوه پیمایی باشد.

پارک جنگلی تپه شیخ

یکی از جاذبه‌های طبیعی که در سفر به تبریز مشاهده می‌کنید، تپه شیخ می‌باشد که از امکانات رفاهی خاص و مناظر زیبا و چشم نواز برخوردار است و می‌تواند بهترین مکان برای تفریح مسافران این شهر باشد.

دریاچه ارومیه

این دریاچه به عنوان بزرگترین دریاچه شور ایران، یکی از جاذبه‌های گردشگری خاص ارومیه می‌باشد که مورد توجه گردشگران خارجی نیز قرار گرفته است. امروزه براثر آسیب‌های انسانی و طبیعی، بخش زیادی از آب دریاچه ارومیه خشک شده است. اما با این حال منظره‌ای زیبا را بازدید مسافران ارومیه ایجاد کرده است.

غذا‌های سنتی ارومیه

غذا‌های سنتی ارومیهشرکت گردشگری ماهبان تور در راهنمای تور به ارومیه، استفاده از غذا‌های سنتی این شهر را مهم شمرده است. شما می‌توانید با تماس تلفنی با آژانس مسافرانی ماهبان تور، از انواع تور‌های ارومیه اطلاع یابید و یک سفر زیبا و عالی را تجربه کنید.

لذیذی و خوشمزه بودن غذا‌های سنتی و محلی ارومیه، همواره مورد توجه و رضایت مسافران ایرانی و خارجی قرار گرفته است. بنابراین بهتر است با بهترین و معروف‌ترین این غذا‌ها آشنا شوید.

خورشت ارومیه

یکی از خورشت‌های منحصر به فرد این شهر، خورشت ارومیه می‌باشد که در تهیه آن از لوبیا چیتی و گوشت به عنوان مواد اولیه اصلی استفاده می‌شود. این خورشت با پلو و نان سرو می‌شود و طعم بی‌نظیری را دارد.

گوزلمه

یکی از غذا‌هایی که به عنوان غذای اصلی و یا میان وعده مورد استفاده مردم بومی این شهر قرار می‌گیرد، گوزلمه است. این غذا ترکیب متفاوتی دارد و می‌تواند برای افرادی که اولین بار طعم آن را تست می‌کنند، شگفت‌انگیز باشد. در تهیه این غذا از ماست و تخم مرغ استفاده می‌شود که ترکیب هر دو این مواد، در داخل تابه سرخ می‌شود و سرو می‌گردد.

گیزاتما

یکی دیگر از غذا‌های محلی این شهر، گیزاتما می‌باشد که مواد اصلی این غذا به صورت سرخ شده، ترکیب می‌شوند و یک خوراک لذیذ را به وجود می‌آورند. در تهیه این غذا از سیب زمینی، کدو، بادمجان، گوجه فرنگی و سیر استفاده می‌شود.

حمل‌ و‌ نقل عمومی در ارومیه

مسافر ارومیه که باشید، می‌توانید برای سر زدن به جاذبه‌های این شهر یا گشت و گذار،‌ اتوبوس سوار شوید. گزینه‌ بعدی تاکسی‌های خطی، گردشی یا تاکسی سرویس است. همچنین می‌توانید از تاکسی‌های آنلاین اسنپ، تپسی و تاپکس بهره ببرید.

مراکز خرید ارومیه

مراکز خرید ارومیهاگر به بازارهای قدیمی شهرها علاقه‌مند باشید، بازار قدیم ارومیه را نباید از دست بدهید.

مجتمع تجاری استادان، مجتمع تجاری طوبی،‌ پاساژ پردیس، مجتمع تجاری میلاد نور، بازار پیاده‌راه خیام جنوبی، پاساژ جلالی ۱ شمالی، مجتمع تجاری امیرکبیر، پاساژ تندیس، پاساژ پاکو و مجتمع بزرگ تجاری کیف و کفش رضا از دیگر مراکز خرید ارومیه محسوب می‌شوند که برای گشت و گذار، خرید پوشاک، کیف و کفش و خرده ریز گزینه‌های خوبی هستند.بازار مرزی سرو در یک کیلومتری گمرک محل مناسبی برای خرید پوشاک و لوازم آرایشی و بهداشتی است.

سوغات ارومیه

سفر بدون سوغات لطفی ندارد. از ارومیه می‌توانید خوش‌مزه‌های هیجان‌انگیزی بخرید، مانند نقل ساده، نقل بیدمشک، نقل زعفرانی، نقل گل محمدی، حلوای گردو، حلوای هویج، لوازنک یا باستخ،‌ عرقیات مانند بیدمشک، بادرنجبویه و بهارنارنج، تنور شیرینی سی،‌ سوجوق و نان‌های خوش‌مزه‌ای مانند جزلا چره، یخاچره و نان ارده. برای خرید سوغات فراموش نکنید به فروشگاه معروف نقل قاسمی سر بزنید.

 

دوستداران صنایع دستی از ارومیه دست خالی برنمی‌گردند. گلیم، فرش، ‌معرق، سفال، منجوق‌دوزی، ظریف‌کاری روی چوب، رودوزی و پیکرتراشی روی چوب از صنایع دستی ارومیه هستند.

جشنواره ها و مراسم آیینی و فرهنگی ارومیه

جشنواره ها و مراسم آیینی و فرهنگی ارومیهآذربایجان از مجموعه اقوام، با رسوم و فرهنگ های مختلفی تشکیل شده است. وجود مساجد، کلسیاها، آتشگاه ها و ... نشان از متنوع بودن این اقوام دارد. فرهنگ مردم ارومیه وابسته به جغرافیا، تاریخ، گرایش های اجتماعی و ... است.
• موسیقی یکی از با اهمیت ترین رسوم مردم ارومیه است. موسیقی عاشیقی ارومیه یکی از مکاتب مهم موسیقی در ایران است که از اصیل ترین این مکاتب نیز به شمار می رود.
جشنواره موسیقی عاشیقی ارومیه، طی سال های مختلف با همت واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی و هم چنین به کمک شهرداری ارومیه، در این شهر برگزار شده است. این جشنواره، اغلب در اواخر زمستان آغاز و در فروردین ماه پایان می یابد. طی این جشنواره، هنرمندان جوان بسیاری به جامعه موسیقی ارومیه معرفی می شوند.
• ارومیه از اقوام، مذاهب و فرهنگ های مختلفی تشکیل شده است. آذری ها و کردهای ارومیه اعیاد مذهبی بسیاری برگزار می کنند. ارمنی ها و آشوری های شهر ارومیه نیز در کلیساهای ارومیه، جشن های مذهبی خود را برگزار می کنند. جشن نوسروین یا آب پاشان از مهم ترین جشن های آشوریان است. جشن آب پاشان یا آبریزگان، در ششم فروردین هر سال برگزار می شود.
جشن روز مادر نیز یک جشن با شکوه و به یاد ماندنی است که با هدف یادبود مریم مقدس در اولین جمعه هر سال (سال نو میلادی)، برگزار می شود. هم چنین در تمام طول سال، مرا‌سم «غسل تعمید آ‌شوریان تازه مسیحی شده» در دریاچه ارومیه برگزار می شود.
• جشنواره تفریحی و گردشگری زمستانه نیز در فصول سرد سال و در شهر ارومیه برگزار می شود. مردم شهر در جشنواره زمستانه، به ورزش هایی همچون اسکی می پردازند. این جشنواره با هدف ایحاد نشاط و شادابی برای مردم، در ارومیه برگزار می شود.
• آذربایجان دارای گنجینه بسیار غنی از ادبیات و شعر است به گونه ای که جهانگردان این منطقه را دیار شعر و هنر نام گذاری کرده اند

شماره تلفن‌های ضروری ارومیه

با سفر به این شهر، لازم است که از شماره تلفن‌های مراکز درمانی، اطلاعات پرواز و راه و... اطلاع داشته باشید و در مواقع ضروری از آن‌ها استفاده نمایید. این کار می‌ تواند اطمینان شما را برای حل مشکلات غیر مترقبه ای که در سفر دچار می شوید، بالا ببرد و بخش زیادی از دغدغه های سفری را کاهش دهد.

کد پیش شماره تلفن ارومیه: ۰۴۴

درمانگاه شبانه روزی دکتر علیاری واقع در خیابان برق: ۰۴۴۳۳۴۵۷۲۰۹

بیمارستان شمس واقع در خیابان بهشتی: ۰۴۴۳۳۴۳۴۴۹۰

اطلاعات پرواز فرودگاه: ۱۹۹

بیمارستان مطهری واقع در خیابان کاشانی: ۰۹۹۰۳۰۴۱۵۳۷

سخن نهایی

برای داشتن یک سفر دوستانه یا خانوادگی لذت‌بخش به شهر ارومیه، لازم است که از راهنمای سفر به ارومیه استفاده کنید. اطلاعاتی که در این راهنما وجود دارد، می‌تواند شما را در انتخاب هتل و اقامتگاه مناسب، نحوه بازدید از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی، میزان هزینه سفر و... یاری کند. شرکت گردشگری ماهبان تور، اطلاعات خاصی را درباره سفر به ارومیه در این مقاله بیان کرد که سفر شما را آسان و لذت‌بخش می‌کند. برای انتخاب تور‌های سفری مختلف می‌توانید با این آژانس، تماس تلفنی داشته باشید. 

آماده‌ی سفری هیجان‌انگیز در طبیعت ایران هستید؟

با ماهبان تور، طیف گسترده‌ای از تورهای طبیعت‌گردی داخلی 1403 را در سراسر ایران تجربه کنید. از کوه‌های سر به فلک کشیده و دشت‌های سرسبز شمال گرفته تا کویرهای پهناور و جنگل‌های انبوه جنوب، مقصدی برای هر سلیقه‌ای در تورهای ما پیدا می‌شود.همین حالا از تورهای یک روزه طبیعت‌گردی 1403 در تاریخ‌های مختلف دیدن کنید .علاوه بر تورهای یک روزه، تورهای چند روزه طبیعت‌گردی 1403 نیز در ماهبان تور موجود است. برای مشاهده جزئیات بیشتر، با ما تماس بگیرید 02188200205