امتیاز 5 از 5 | از بین 1 امتیاز دهنده به جا‌های دیدنی ارومیه

در سفر به شهر ارومیه، بسیاری از مسافران می‌خواهند از مکان‌های تفریحی و جا‌های دیدنی ارومیه بازدید کنند. شرکت ماهبان تور در این مقاله، اطلاعات کاملی از مکان‌های تاریخی و طبیعی این شهر را معرفی می‌کند که مطالعه آن می‌تواند شما را با تاریخچه ارومیه و جاذبه‌های گردشگری منحصر به فرد آن آشنا کند و سفری دلچسب را برای شما به ارمغان بیاورد. انتخاب و خرید تورهای سفری از شرکت ماهبان تور به صورت تلفنی انجام می‌شود.

لحظات خاطره انگیز در انتظار شماست ؛ با تور ارومیه1403 سفری به یادماندنی را تجربه کنید!

تاریخچه ارومیه

undefinedارومیه یکی از شهر‌های تاریخی ایران می‌باشد که از قدمت بسیار کهنی برخوردار است. این شهر قبل از مسیح در هزاره دوم، به عنوان یک شهر شناخته شده است. در قبل از پیدایش اسلام از این شهر، سلسله آشوریان به عنوان پایتخت کلده استفاده می‌کردند. قسمت ساحل غربی ارومیه که به عنوان شهری مستقل درنظر گرفته شده بود، تحت سیطره رومیان بوده است.

بعد از پیدایش اسلام، این شهر با حکومت‌های مختلفی اداره شد و هر حکومت آن را به عنوان بخشی از شهر‌های اصلی خود انتخاب می‌کردند. سلجوقیان، صفویان و قاجار، جزو حکومت‌های مهمی در تاریخ می‌باشند که از ارومیه به عنوان شهر بزرگ و مهم استفاده می‌کردند. موقعیت مرزی این شهر با ارمنستان و همچنین دریاچه ارومیه، اهمیت آن را برای حکمرانان تاریخی بسیار زیاد کرده بود.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به ارومیه

جاذبه‌های تاریخی ارومیه

با توجه به تاریخ کهن و زیبای شهر ارومیه، افرادی که این شهر را به عنوان مقصد سفری خود انتخاب کرده‌اند، بهتر است در وهله اول با مکان‌های تاریخی و جا‌های دیدنی ارومیه آشنا شوند. با بازدید از مکان‌های تاریخی این شهر، می‌توانید در کنار لذت بردن از بنا‌های موردنظر، آگاهی خود را نیز در زمینه تاریخی افزایش دهید.

شرکت ماهبان تور با درنظر گرفتن میزان تقاضای سفر به ارومیه، تور‌های سفری مختلفی را ارائه کرده است که افراد می‌توانند طبق تمایل، تور سفری مدنظر خود را انتخاب و خریداری نمایند. در تور‌های سفری ارومیه، بازدید از مکان‌های تاریخی به عنوان اصلی‌ترین برنامه‌های تفریحی این سفر درنظر گرفته می‌‌شود. برای بهره‌مندی از اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید با کارشناسان ماهبان تور، ارتباط تلفنی داشته باشید.

در ادامه مهمترین و معروف‌ترین مکان‌های تاریخی در ارومیه معرفی می‌شوند که می‌توانید از این مکان‌ها در سفر دوستانه، خانوادگی یا همراه تور، دیدن کنید.

بنای سه گنبد

بنای سه گنبداین بنا که متعلق به سال ۵۸۰ هجری می‌باشد و در دوران سلجوقیان ساخته شده است. این بنا یکی از آرامگاه‌های معروف قدیمی می‌باشد که با معماری قدیمی از سنگ و آجر، بنا شده است. شکل این بنا، حالت استوانه‌ای دارد که بخش‌های قابل توجهی از آن به علت صدمات فیزیکی و طبیعی فروریخته است. داخل این بنا، دو طبقه‌ای است که طبقه اول، سرداب و طبقه دوم مقبره می‌باشد. یک کتیبه سنگی در فاصله کوتاهی از آن قرار گرفته است که روی آن نوشته‌هایی با زبان کوفی به چشم می‌خورد. در ورودی آن، طاق بنای زیبایی توجه افراد را جلب خواهد کرد.

کلیسای ننه مریم

یکی از بنا‌های تاریخی و قدیمی که در بین جا‌های دیدنی ارومیه، مورد توجه قرار می‌گیرد، کلیسای ننه مریم می‌باشد. این کلیسا در جهان به عنوان دومین کلیسای قدیمی شناخته شده است و از مساحت بسیار کوچکی برخوردار است. در اوایل ساخت این بنا آشوریان از آن به عنوان آتشکده استفاده می‌کردند اما بعد از گذشت سال‌ها، از آن به عنوان کلیسا توسط مسیحیان استفاده شد.آدرس کلیسای ننه مریم: ارومیه، خیابان امام خمینی (ره)، خیابان خیام جنوبی، پشت کلیسای آنجلیکساعت بازدید: همه‌روزه به جز ایام تعطیل از ساعت ۹ صبح تا ۷ شب هزینه بازدید: رایگان

nullدروازه‌های قدیمی ارومیه

به دلیل جنگ‌ها و حفظ موقعیت مکانی شهر ارومیه، حکومت‌های مختلف دروازه‌های هشت عددی را در دور تا دور این شهر بنا کردند. این دروازه‌ها، ورود و خروج بازرسی شده افراد را به شهر امکان‌پذیر ساخته بود. زمان دقیق ساخت این دروازه‌ها در طول تاریخ مشخص نیست. برای راحتی استفاده از این دروازه‌های تاریخی، نامگذاری آن‌ها براساس حرکات ساعت انجام شده است که از عناوین اصلی آن می‌توان به یوردشاه، نوگچر، توپراق قلعه، هازاران، سلماس بدلاق، بازار باش و ارک اشاره کرد.

قلعه بانک

قلعه بانکیکی از قلعه‌های معروف ارومیه، قلعه بانک می‌باشد که با مرکز شهر ارومیه، فاصله هجده کیلومتری دارد و در بخش صومای برادوست واقع شده است. این قلعه تاریخی دارای چهار طبقه می‌باشد و نمایی به شدت زیبا و قدیمی را دارا است. قرارگیری آن در بالای کوه و داشتن شکل مخروطی، باعث شگفتی گردشگران خارجی می‌شود. این قلعه در سال ۱۰۱۸ در دوران حکومت صفوی ساخته شد. با استفاده از تور سفری ماهبان تور، می‌توانید با بازدید از این قلعه، از قلعه دم دم که فاصله کوتاهی با قلعه بانک دارد نیز دیدن نمایید. برای خرید تور سفری ارومیه می‌توانید با راه‌های ارتباطی درج شده در سایت، تماس بگیرید.

عمارت چهار برج

از جا‌های دیدنی ارومیه می‌توان به این عمارت اشاره کرد که یک ساختمان با چهار برج می‌باشد که هر برج در بخش‌های مختلف شمالی جنوبی، شرقی و غربی قرار گرفته‌اند. این برج توسط رضا قلی خان بیگلر ساخته شده است و حاکمان مختلفی نظیر فتحعلی شاه قاجار و کریم خان زند از آن دیدن کرده‌اند. قسمت داخلی این عمارت توسط هنر‌های دستی و نقاشی الله وردی خان، زینت داده شده است. این عمارت با داشتن بخش‌های مختلف داخلی نظیر حمام و تالار، می‌تواند بنایی جذاب و دیدنی برای مسافران باشد.

خانه‌های تاریخی ارومیه

در شهر ارومیه بسیاری از خانه‌هایی که از ادیبان، حاکمان و دولت‌های حکومتی مختلف به جا مانده‌اند، به عنوان خانه تاریخی برای بازدید مسافران درنظر گرفته شده‌اند. در سفر به این شهر می‌توانید از خانه‌های تاریخی آن نظیر مدرسه هدایت، انصاری، خانه دیزج سیاوش، یخچال نه پله، خانه اتحادیه و... دیدن نمایید.

قره کلیسا

قره کلیسااولین و قدیمی‌ترین کلیسای ارمنیان در جهان، قره کلیسا می‌باشد که در بر روی مزار تاتائوس ساخته شده است. این کلیسا از نظر زیبایی ظاهری و معماری داخلی زبانزد می‌باشد و مکانی دیدنی برای مسافران این شهر است.

جاذبه‌های طبیعی ارومیه

انواع جا‌های دیدنی ارومیه که در نوع تفریحی می‌باشند و جزو مکان های طبیعی این شهر هستند، می‌توانند سفر تفریحی بسیار لذت‌بخشی را برای مسافران تور ماهبان تور رقم بزنند. شرکت گردشگری ماهبان تور، در برنامه‌های سفری موردنظر، بازدید از زیبایی‌های ارومیه را در اولویت قرار داده است تا ارتباط‌گیری مسافران با طبیعت زیبای ارومیه صورت بگیرد.

دریاچه دالامپر

دریاچه دالامپراین دریاچه که فاصله ۴۵ کیلومتری با شهر ارومیه دارد، زیباترین جاذبه طبیعی این شهر می‌باشد. دریاچه دالامپر بر بالای کوه قرار گرفته است که با بازدید آن، می‌توانید از منظره کوه نیز لذت ببرید. بازدید از یخچال طبیعی که در کنار این دریاچه واقع شده است، برای مسافران فوق‌العاده هیجان‌انگیز خواهد بود. آدرس دریاچه‌ دالامپر: ۴۵ کیلومتری شهر ارومیه و ۳۵ کیلومتری شهر اشنویه

مارمیشو

این دریاچه یکی از دیدنی‌های ارومیه به شمار می‌رود که در دل طبیعت خاص و بکر قرار گرفته است. این دریاچه دارای ۵ هکتار مساحت است و حدود پنجاه متر نیز عمق آن می‌باشد. اب دریاچه مارمیشو از رودخانه نازلوچای گرفته می‌شود که بازدید از این مکان زیبا و عالی در فصل تابستان، برای همه مسافران ارومیه توصیه می‌شود. برای سفر به این شهر زیبا، می‌توانید با شماره تلفن‌های شرکت گردشگری ماهبان تور تماس بگیرید.

پارک جنگلی شیخ تپه

این پارک جنگلی در قسمت جنوب شرقی ارومیه قرار دارد و به عنوان بزرگترین پارک جنگلی ایران شناخته می‌شود. درختان کاج و سرو در این منطقه به وفور دیده می‌شوند. از این رو برای استفاده از آب و هوای و مناظر دیدنی این پارک، انواع لوازم و امکانات تفریحی قرار گرفته است.

دریاچه ارومیه

undefinedاولین و معروف‌ترین مکانی که به عنوان جاذبه گردشگری ارومیه، مورد توجه مسافران قرار می‌گیرد، دریاچه ارومیه می‌باشد که شوری آب آن، به نسبت سایر دریاچه‌ها بیشتر است. از این لحاظ به عنوان دومین دریاچه شور جهان معرفی شده است. بازدید از این دریاچه با توجه به اینکه در حال حاضر دچار خشکی شده است، لذت‌بخش می‌باشد.آدرس دریاچه ارومیه: ۲۱ کیلومتری شرق ارومیه، مرز بین استان آذربایجان شرقی و غربی

آبشار سوله دوکل

دیدن منظره آبشار همواره باعث آرامش روح می‌شود با این حال مسافران شهر ارومیه می‌توانند برای بهره‌مندی از این طبیعت بکر به منطقه سوله دوکل ارومیه بروند و از این آبشار زیبا دیدن نمایند. ارتفاع این آبشار چهل متر می‌باشد و آب جاری شده از آن، از رودخانه باراندوز چایی تأمین می‌شود. ارتفاع این آبشار ۳۴۸۷ متر می‌باشد و مناطق اطراف آن سرسبز و پوشیده‌ه از انواع گیاهان است.

جاذبه‌های تفریحی ارومیه

در کنار جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر، شهرداری ارومیه مراکز تجاری و تفریحی متعددی را بنا کرده است که می‌تواند به عنوان جا‌های دیدنی ارومیه، مورد استفاده مسافران قرار بگیرد.

بازار ارومیه

undefinedبازار ارومیه با داشتن معماری خاص داخلی و عرضه انواع لوازم و محصولات سنتی، می‌تواند یکی از مراکز تفریحی محسوب شود. این بازار، قدمت تاریخی دارد و در دوران صفویان ساخته شده است. مسافران با مراجعه به این بازار، می‌توانند محصولات سنتی این شهر را به عنوان سوغاتی، خرید نمایند.

موزه ارومیه

این موزه در سال ۱۳۴۶، بنا شد که در آن، انواع لوازم و اشیای تاریخی که متعلق به دوران حکومتی گذشته می‌باشد، به نمایش گذاشته شده است. این موزه در خیابان بهشتی قرار دارد که می‌توانید از آن در طول سفر خود بازدید نمایید.

پیست اسکی خوشاکو

پیست اسکی خوشاکودر سفر زمستانی به این شهر، می‌توانید ورزش اسکی روی برف را تجربه کنید. پیست اسکی خوشاکو برای مسافرانی که علاقه‌مند به ورزش‌های زمستانی هستند، بهترین مکان برای تفریح می‌باشد.

دهکده‌ ساحلی چی‌ چست

در فهرست بهترین جاهای دیدنی ارومیه باید جایی را هم برای دهکده ساحلی چی‌چست خالی بگذاریم. اگر طالب هیجان‌خواهی در مناظر گردشگری ارومیه باشید، احتمالا دهکده ساحلی بهترین جایی است که پیدا می‌کنید. در این دهکده زیبا، ضمن تجربه تفریحات ورزشی متعدد، می‌توانید خود را برای حضور در هیجان‌انگیزترین پیست رالی آماده کنید. این دهکده در نزدیکی بندر گلمانخانه واقع شده است و می‌تواند میزبان خوبی برای اقامت شبانه شما باشد.آدرس دهکده‌ ساحلی چی‌ چست: ۱۸ کیلومتری ارومیه به سمت دریاچه، واقع در جاده چی‌چست

برنامه‌های پیشنهادی یک روزه، دو روزه و... برای بازدید از جاذبه‌های ارومیه

برای سفر به ارومیه پیشنهاد می‌شود که از تور‌های سفری استفاده کنید. شرکت گردشگری ماهبان تور با تدارک بهترین تور‌های سفری به ارومیه، یک برنامه تفریحی عالی را درنظر گرفته است که می‌تواند برای مسافران این تور، تفریح هیجان‌انگیز و سفری لذت‌بخش را ایجاد کند. تور‌های سفری با مدت زمان اقامت خاص، برنامه‌ریزی می‌شوند. بنابراین مسافران باید برای داشتن یک برنامه تفریحی مناسب در این سفر، ابتدا مدت زمان اقامت خود در آن شهر را درنظر بگیرند.

برای روز اول بهتر است که مناطق طبیعی خارج از شهر، به عنوان برنامه تفریحی مورد توجه قرار بگیرد. در روز اول سفر، بازدید از جا‌های دیدنی ارومیه نظیر کلیسای مریم، عمارت چهار برج، قلعه بانک، دریاچه‌های معروف و آبشار‌ها انجام می‌شود.

در روز دوم، دیدن مناطق تاریخی و تفریحی داخل شهری، می‌تواند گزینه مناسبی باشد. مسافران با درنظر گرفتن مدت زمان اقامت خود می‌توانند بازدید از این مکان‌ها را در یک روز یا دو روز انجام دهند.

در شب دوم و یا روز سوم، استفاده از مراکز تجاری برای خرید پیشنهاد می‌شود. مراکز تجاری و بازار‌های سنتی این شهر، جهت خرید انواع سوغاتی و لوازم موردنیاز، مورد استفاده مسافران قرار می‌گیرند.

فهرستی از رستوران‌ها، هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به هر جاذبه

undefinedبرای اینکه بتوانید از جا‌های دیدنی ارومیه به بهترین شکل ممکن بازدید نمایید، بهتر است که اقامتگاهی که برای اسکان در شب انتخاب می‌کنید، با مکان‌هایی که قصد بازدید از آن‌ها را دارید، فاصله مکانی کمتری داشته باشد. در این بخش، اقامتگاه و رستوران نزدیک به جاذبه‌های گردشگری مهم ارومیه معرفی می‌شوند.

بازار ارومیه

مهمترین مکان گردشگری در ارومیه، بازار سنتی این شهر می‌باشد که در نزدیکی آن، بنا‌های مختلفی مانند مسجد جامع قرار گرفته‌اند. از هتل‌ها و رستوران‌های نزدیک به این مکان، می‌توان موارد زیر را معرفی کرد:

  • هتل خرم
  • هتل ماه کیمیا
  • هتل ایران پارک
  • هتل آریا
  • هتل ناصر
  • هتل بهار
  •  هتل ساحل
  • رستوران سنتی کشکول
  • رستوران امین
  • رستوران مولوی

دریاچه دالامپر

برای بازدید از مناطق تفریحی و طبیعی این منطقه و همچنین آبشار سوله دوکل، قره کلیسا و کلیسای مریم می‌توانید اقامتگاه‌های نزدیک به این منطقه را انتخاب کنید تا گشت‌و‌گذار در آن برای یک سفر چند روزه انجام بگیرد. اقامتگاه‌های موجود در این منطقه به قرار زیر می‌باشند:undefined

  • اقامتگاه باغ بهشت
  •  اقامتگاه بوم گردی معروف پور
  • هتل آپارتمان بهار
  • هتل جهانگردی
  • هتل رستوران دالامپر
  • کافه رستوران لاکچری ارومیه
  • رستوران کناررود

دریاچه ارومیه

این دریاچه به عنوان یکی از برترین جاذبه‌های طبیعی در ارومیه، در نزدیکی خود دارای هتل و اقامتگاه‌های مختلفی است که مسافران می‌توانند از آن به نحو احسن استفاده کنند. برخی از هتل‌ها و رستوران‌های نزدیک به این منطقه به عبارت زیر می‌باشند:undefined

  • هتل دنیز
  • هتل ساحل
  • هتل پارک
  • رستوران مولوی
  • رستوران هور
  • رستوران سنتی کشکول 

مراکز خرید ارومیه

علاوه بر بازار ارومیه که عاشقان بسیاری دارد، این شهر مراکز خرید متعددی هم دارد که بازدید و خرید از آن‌ها خالی از لطف نیست. بیشتر این مراکز خرید امکانات رفاهی مثل پارکینگ و کافی‌شاپ و سرویس بهداشتی دارد تا مراجعه‌کنندگان با خیالی راحت در آنجا خرید کنند. از مراکز خرید معروف ارومیه می‌توان به بازار خیابان آهندوست ارومیه، مجتمع تجاری تورک مال، مجتمع تجاری برلن، مجتمع تجاری امیرکبیر،  پاساژ پاکو، پاساژ برلیان، مجتمع تجاری طوبی، پاساژ تاناکورا، پاساژ آذربایجان،. بازارچه مرزی سِرو، فروشگاه‌های خیابان استادان اشاره کرد.

جاهای دیدنی ارومیه در بهار
فصل بهار برای دیدن جاهای دیدنی ارومیه محشر است. آب‌وهوای این شهر تا اواخر فروردین‌ماه سرد است و اگر بومی این شهر نباشید احتمالا سرمای هوا کمی برایتان آزاردهنده می‌شود. اگر به‌قصد گشت‌وگذار به این شهر زیبای ایران سفر می‌کنید بهتر است تا اردیبهشت صبر کنید. پارک‌ها و فضای سبز شهری، دیدنی‌های طبیعی ارومیه مثل دریاچه‌ها و آبشارها و روستاهای گردشگری آن در این ماه پذیرای گردشگران است.

البته به‌خاطر سرمای هوا در آذربایجان غربی، برای سفر به اطراف شهر و بازدید از دریاچه‌ها خردادماه مناسب‌تر است. اگر هم دوست دارید در سفر به ارومیه شوروحال نورورزی مردم را ببینید و شلوغی روزهای عید برایتان آزاردهنده نیست، تعطیلات نوروز برای سفر به ارومیه، گزینه مناسبی است.

جاهای دیدنی ارومیه در زمستان

ارومیه با شروع پاییز سرمای هوا را به‌خوبی به گردشگرانش نشان می‌دهد. پس اگر عاشق هوای سرد و برف و باران هستید سفر در زمستان به ارومیه و دیدن جاهای دیدنی ارومیه می‌تواند حسابی شما را به‌ذوق بیاورد و برایتان هیجان‌انگیز باشد. بعضی از تفریحات و جاهای دیدنی ارومیه در زمستان زیباتر هستند.قدم زدن در میدان شهرداری زیر برف یا اسکی و تفریح در پیست اسکی خوشاکو خاطره‌انگیز و شیرین است. کوه‌های این منطقه شیب مناسبی برای اسکی سواری دارند و در زمستان پوشیده از برف می‌شوند. به همین دلیل هر ساله در فصل زمستان اسکی بازان از نقاط مختلف ایران و جهان به این منطقه می‌آیند.

سخن نهایی

تور ارومیه شرکت گردشگری ماهبان تور، دارای برنامه‌های تفریحی و بازدیدی بسیار متعددی می‌باشد. برای سفر به این شهر، شما می‌توانید از اطلاعات موجود در این مقاله، برای داشتن اسکان مناسب، برنامه تفریحی منحصر به فرد و سفری هیجان‌انگیز استفاده کنید. شما با مطالعه این مقاله، شناخت کاملی از انواع جا‌های دیدنی ارومیه دارید و می‌توانید سفر خود را به صورت تکی یا دوستانه انجام دهید. 

آماده‌ی سفری هیجان‌انگیز در طبیعت ایران هستید؟

با ماهبان تور، طیف گسترده‌ای از تورهای طبیعت‌گردی داخلی 1403 را در سراسر ایران تجربه کنید. از کوه‌های سر به فلک کشیده و دشت‌های سرسبز شمال گرفته تا کویرهای پهناور و جنگل‌های انبوه جنوب، مقصدی برای هر سلیقه‌ای در تورهای ما پیدا می‌شود.همین حالا از تورهای یک روزه طبیعت‌گردی 1403 در تاریخ‌های مختلف دیدن کنید .علاوه بر تورهای یک روزه، تورهای چند روزه طبیعت‌گردی 1403 نیز در ماهبان تور موجود است. برای مشاهده جزئیات بیشتر، با ما تماس بگیرید 02188200205

سوالات متداول :

ارومیه دارای چند دروازه است؟

ارومیه به دلیل موقعیت استراتژیک و تجاری‌اش و برای برقراری امنیت، هشت دروازه مانند ارک، یوردشاه، بازارباش و… داشته است.

دریاچه ارومیه به کدام‌یک از دریاچه‌های جهان شباهت دارد؟

دریاچه ارومیه دومین دریاچه آب شور دنیا محسوب می‌شود و یکی از دریاچه‌های فوق اشباع از نمک دنیا شبیه دریاچه بزرگ نمک آمریکا (Great Salt Lake) است.

مجتمع گردشگری ساحلی باری کجاست؟

این مجموعه اقامتی ورزشی، گردشگری، پذیرایی و فرهنگی در مسیر جاده ارومیه - سلماس و در ساحل دریاچه ارومیه قرار دارد.

آبشارهای ارومیه کدامند؟

از معروف‌ترین آبشارهای ارومیه، می‌توان به آبشار سوله دوکل ارومیه، آبشار شملکان و آبشار سولک اشاره کرد.

مناطق تفریحی ارومیه کدامند؟

پارک‌ها را می‌توان از بهترین مکان‌های تفریحی در ارومیه دانست که دو مورد از بهترین آن‌ها، پارک دانشجو و پارک جنگلی شیخ‌تپه است.

بهترین زمان سفر به ارومیه چه زمانی است؟

ارومیه شهری با جاذبه‌های گردشگری فراوان است که بازدید از آن در هر فصلی، می‌تواند جذابیت‌های خاص خودش را داشته باشد. بااین‌حال، بهترین زمان سفر به این شهر اواخر خردادماه و اوایل تیرماه است.