امتیاز 5 از 5 | از بین 1 امتیاز دهنده به جاهای دیدنی تبریز

برای مشاهده و بازدید از جا‌های دیدنی تبریز، لازم است که با انتخاب یک تور سفری مناسب، بهترین لذت را در این مسیر ببرید. تور‌های تبریز که توسط شرکت گردشگری ماهبان تور ارائه شده‌اند، در کنار قیمت عالی، بهترین سفر تفریحی را برای شما ایجاد می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و تفریحی این شهر، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را مطالعه کنید که می‌ توانید با اطلاعات به دست آمده، سفری لذت‌بخش را داشته باشید.

لحظات خاطره انگیز در انتظار شماست ؛ با تور تبریز 1403 سفری به یادماندنی را تجربه کنید!

تاریخچه تبریز
تاریخچه تبریزتبریز، مرکز استان آذربایجان شرقی، یکی از سه شهر بزرگ ایران می‌باشد که در شمال غرب ایران واقع شده است. شهر تبریز، امروزه یک شهر توریستی و صنعتی نامیده می‌شود. افزایش ساخت بنا و مراکز تفریحی و گردشگرپذیر در این شهر، باعث شده است که مسافران ایرانی و خارجی زیادی به آن سفر کنند.

از سویی دیگر، کارخانجات و مراکز صنعتی بسیار زیادی در این شهر فعال می‌باشند که با تولید محصولات مختلف اعم از مواد غذایی آماده، کیف و کفش و... به عنوان قطب تولید ایران شناخته می‌شود. تبریز بیشترین میزان سفر تجاری را نسبت به شهر‌های دیگر دارد. بسیاری ار تاجران و بازاریان برای تأمین محصولات موردنیاز برای فروش، سفر به تبریز را انتخاب می‌کنند تا از کیفیت عالی و قیمت مناسب محصولات موردنظر استفاده نمایند.

این شهر با داشتن تاریخ پرفراز و نشیب، اکنون یکی از شهر‌های تاریخی ایران می‌باشد. تبریز دارای انواع مراکز تاریخی و بنا‌های فرهنگی است که از سالیان گذشته به دوش کشیده است. این شهر در دوران حکومت اشکانیان و ساسانیان، به عنوان یک شهر مستقل و خاص معرفی شد. به گونه‌ای که برای اولین بار در دوران حکومت اسکندر مقدونی به عنوان پایتخت اصلی شناخته شد. بعد از این دوره، تبریز برای دومین بار پایتخت حکومت ایلخانان شد و در طول تاریخ بعد از اسلام، برای حکومت‌های تیموریان، صفویه و قاجار نیز مهم شمرده شد.

با توجه به زلزله‌های ایجاد شده در این شهر در طول تاریخ و همچنین ایجاد جنگ‌های مختلف، تبریز به دفعات آسیب دید و به طور کلی ویران شد، اما با فعالیت حکومت‌های مختلف، بازسازی گشت و در لیست شهر‌های بزرگ و به نام ایران قرار گرفت.

جنگاوری و مقاومت‌های افراد مبارز تبریزی در دوران قاجار، یکی از افتخارات این شهر محسوب می‌شود. ستارخان و باقرخان از مبارزان ملی و پرافتخار این شهر می‌باشند که آوازه شجاعت و انسانیت آن‌ها در طول تاریخ، مورد توجه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به تبریز

جاذبه‌های تاریخی تبریز

برای داشتن سفری لذت‌بخش به تبریز، نیاز است تا از بنا‌های تاریخی این شهر دیدن کنید. مشاهده این بنا‌ها، می‌تواند قدمت تاریخی ایران را برای مسافران به تصویر بکشد و نحوه زندگی در طول تاریخ و حکومت‌های گذشته را برای آن‌ها معرفی نماید. معروف‌ترین بنا‌های تاریخی این شهر به عبارت زیر می‌باشند:

مسجد جامع تبریز
مسجد جامع تبریزیکی از بنا‌های یادگار از دوران سلجوقیان و قاجار، مسجد جامع تبریز می‌باشد که از کاشی کاری‌های زیبا و چشم نوازی برخوردار است. معماری داخلی این مسجد، یکی از شاهکار‌های تاریخی است که می‌تواند هر بیننده‌ای را مجذوب خود کند. این مسجد در سال ۱۳۱۰ توسط سازمان میراث فرهنگی ایران، به طور رسمی جزء آثار تاریخی تبریز به ثبت رسید.

قبرستان سرخاب

این قبرستان با عنوان مقبره الشعرا، یکی از قبرستان‌های تاریخی ایران محسوب می‌شود که می‌توانید با مراجعه به این مقبره، مزار بسیاری از شاعران قدیمی و معروف تبریز را مشاهده کنید. در این مقبره، مزار شهریار و سایر شاعران تبریزی محبوب قرار دارند.

مسجد کبود

مسجد کبود یکی از جاذبه های تاریخی تبریز است که قدمت آن به ۶۰۰ سال پیش باز می‌گردد. این مسجد که نمونه زیبایی از معماری اسلامی محسوب می‌شود. تزیینات برجسته کاشی کاری فیروزه‌ای و معرق کاری‌های مختلفی که در سردر آن به چشم می‌خورد، نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. همین کاشی‌های فیروزه‌ای زیبا باعث شده که نام مسجد کبود را برای این اثر زیبا انتخاب کرده‌اند.

آدرس مسجد کبود تبریز روی نقشه گوگل

ارگ علیشاه تبریز

ارگ علیشاه تبریزیکی دیگر از بنا‌های بسیار معروف و تاریخی تبریز، ارگ علیشاه می‌باشد که در زمان ایلخانان در دوره هشتم هجری قمری ساخته شد. در ابتدا به قصد ساخت یک مسجد، این ارگ بنا شد اما به علل تاریخی، امروزه فقط یک دیوار از این بنا باقی مانده است.

آدرس ارگ علیشاه بر روی نقشه گوگل

مسجد شاه طهماسب

این مسجد در دوران حکومت صفوی بنا شد که دارای مناره‌های بلند و زیبایی بود اما تخریب آن در دوران عثمانی، باعث از بین رفتن بسیاری از بخش‌های این مسجد شد. شاه سلطان صفوی با دستور بازسازی این مسجد، این بنای تاریخی را برای آیندگان به یادگار گذاشت. 

خانه‌های تاریخی تبریز

با توجه به اینکه تبریز مهد تمدن و شعر می‌باشد، شاعران و فرهیختگان بسیاری در این شهر زندگی کرده و دار فانی را وداع گفته‌اند. به همین سبب، محل زندگی و خانه‌های این افراد توسط سازمان میراث فرهنگی به یکی از جا‌های دیدنی‌های تبریز تبدیل شده است. این خانه‌ها با داشتن بافت قدیمی، می‌توانند از جاذبه‌های تاریخی تبریز به شمار روند. خانه‌های تاریخی بسیاری که از دوران حکومت‌های مختلف به جا مانده‌اند، دارای طرح معماری خاص ایرانی می‌باشند که بازدید از آن‌ها برای مسافران توصیه می‌شود. در سفر به تبریز، بازدید از خانه‌های ادیبان تاریخی این شهر، خالی از لطف نیست.

  1. خانه استاد شهریار
  2. خانه پروین اعتصامی
  3. خانه حریری
  4. خانه لاله
  5. خانه بهنام

پارک تاریخی ائل گلی

افرادی که به تبریز سفر کرده‌اند برای مشاهده دیدنی‌های تبریز، از پارک ائل گلی دیدن می‌کنند. این پارک باتوجه به اینکه یک مکان تفریحی است، قدمت تاریخی دارد و در زمان آق قویونلو‌ها، جهت تأمین آب لازم برای آبیاری باغ‌ها ساخته شد. اما گسترش آن و ساخت مراکز تفریحی، در زمان صفویان به انجام رسید. در این پارک، یک باغ و عمارت نیز وجود دارد که یکی از دیدنی‌های تبریز به شمار می‌روند. در داخل این پارک، دریاچه‌ای با عمق ۱۲ متر قرار دارد که مسافران می‌توانند در کنار استفاده از امکانات تفریحی متعدد این پارک، قایق سواری در این دریاچه را نیز تجربه نمایند.

موزه صدا

یکی از بنا‌های تاریخی در تبریز با عنوان خانه امیر پرویز که دارای معماری خاصی تاریخی است در سال ۱۳۹۷، به عنوان موزه صدای تبریز انتخاب شد. بازدیدکنندگان از این موزه می‌توانید در کنار مشاهده بافت قدیمی خانه موردنظر، از انواع ادوات موسیقی تاریخی نیز دیدن نمایند.

جاذبه‌های طبیعی تبریز

بسیاری از مسافران، برنامه‌های تفریحی متعددی را برای سفر تبریز خود برنامه‌ریزی کرده‌اند. جا‌های دیدنی تبریز که در دل طبیعت قرار گرفته‌اند، می‌تواند بهترین جاذبه‌های گردشگری برای مسافران باشد. از این رو در این تیتر، شما را با انواع جاذبه‌های طبیعی در تبریز آشنا می‌کنیم.

برای داشتن یک سفری لذت‌بخش، کافی است که با شماره تلفن‌های شرکت ماهبان تور تماس بگیرید و برای دریافت راهنمای سفر به تبریز، با کارشناسان این مجموعه ارتباط مستقیم برقرار نمایید.02188200205

جنگل ارسباران

این جنگل با داشتن درختان بلند و متنوع و همچنین حیوانات اهلی و وحشی مختلف، یکی از مراکز طبیعی تبریز به شمار می‌رود. برای بازدید از این جنگل باید فاصله ۲۰۰ کیلومتری از تبریز را طی کنید و سپس به این جنگل زیبا و خیره‌کننده برسید. نمای دیدنی این جنگل در فصل بهار به علت حرکت خاص ابر‌ها، یک مکانی عالی برای تصویربرداری می‌باشد.

قلعه بابک

یکی دیگر از جا‌های دیدنی تبریز که در نزدیکی جنگل ارسباران قرار دارد، قلعه بابک می‌باشد. این قلعه تاریخی به نام بابک خرمدین نامگذاری شده است. چون این سردار مبارز، حدود بیست سال از زندگی خود را در این قلعه سپری کرده است.

روستای کندوان

روستای کندوانبرای مشاهده شاهکار طبیعت، توصیه می‌کنیم که از مشاهده مناظر طبیعی این روستا غفلت نکنید. روستای کندوان یکی از روستا‌های تاریخی این شهر می‌باشد که در شهرستان اسکو قرار دارد. از جاذبه‌های دیدنی این روستا، به صخره‌های ناهموار آن می‌توان اشاره کرد که در اثر فوران آتشفشان کوه سهند تشکیل شده‌اند. مردمان این روستا به علت عدم دخالت در طبیعت، خانه‌های خود را در دل این صخره‌ها ساخته‌اند.

جاذبه‌های تفریحی تبریز

تفریح، یکی از مهمترین اهدافی است که برای سفر درنظر گرفته می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود برای بهره‌مندی از مکان‌های تفریحی تبریز، در طول سفر خود از جا‌های دیدنی تبریز که در ادامه معرفی می‌کنیم، بازدید کنید.

بازار بزرگ تبریز

از جا‌های دیدنی تبریز که می‌تواند مرکزی برای خرید سوغاتی نیز محسوب شود، می‌توان به بازار بزرگ و سرپوشیده آن اشاره کرد. این بازار دارای مغازه و حجره‌های بسیار زیادی است که در آن ها انواع لوازم نظیر لوازم سنتی، پوشاک، ادویه جات و... به فروش می‌رسند. از این بازار می‌توانید سوغات تبریز را در تنوع بالا خریداری نمایید.

آدرس مپ بازار بزرگ تبریز

موزه شهرداری تبریز

این موزه که مکانی برای گردآوری لوازم و آثار تاریخی و سنتی ایرانی می‌باشد یکی از بهترین مکان‌های تاریخی در تبریز است که مسافران با مراجعه به این موزه می‌توانند انواع لوازم هنری معاصر، بزرگترین فرش دستباف و... را مشاهده نمایند. استفاده از فضای بیرون محوطه موزه برای ثبت تصاویر خاطره‌انگیز، یک خاطره لذت‌بخش را امکان‌پذیر می‌سازد.

کوه عینالی

کوه عینالیاین کوه با داشتن امکانات تفریحی متعدد از جمله تله کابین، به عنوان برترین جاذبه گردشگری تبریز شناخته می‌شود. مسافران با تله کابین سواری می‌توانند از مناظر زیبا و دلچسب این منطقه از تبریز، لذت ببرند.

پارک باغلار باغی

این پارک یکی از جا‌های دیدنی تبریز می‌باشد که در مرکز شهر قرار گرفته است و دارای شهربازی زیبا برای تفریح هیجان‌انگیز کودکان و بزرگسال می‌باشد. این پارک به عنوان معروف‌ترین پارک شهر تبریز، دارای باغ وحش نیز است که امکان مشاهده انواع حیوانات را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند.

برنامه‌های پیشنهادی یک روزه، دو روزه و... برای بازدید از جاذبه‌های تبریز

برای داشتن یک برنامه خاص، کوتاه مدت و نتیجه بخش جهت بازدید از انواع جاذبه‌های تبریز، می‌توانید تور‌های سفری و گردشگری ماهبان تور را انتخاب کنید. ماهبان تور با ارائه برنامه‌ای مفید و عالی برای تور تبریز، امکان بازدید از تمامی مکان‌های تفریحی، طبیعی و تاریخی را برای مسافران ایجاد کرده است.

در تور‌های تبریز، مدت زمان اقامت برحسب نوع سفر زمینی یا هوایی انتخاب می‌شود. برای داشتن یک سفر چند روزه، لازم است که برنامه مفیدی برای بازدید از مکان‌های تاریخی و طبیعی ارائه شود. مدت زمان برنامه‌های گردشگری، می‌تواند یک روزه یا چند روزه باشد.

بنابراین برای برنامه‌ریزی سفر، در ابتدا باید مدت زمان اقامت خود در تبریز را در نظر بگیرید. اگر برای بازدید از جا‌های دیدنی تبریز، زمان کوتاهی (یک الی دو روز) دارید، لازم است که مکان‌های معروف را برای بازدید انتخاب کنید.

در روز اول، بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تفریحی که از مرکز شهر فاصله دارند، صورت بگیرد. دیدن روستای کندوان، قلعه بابک، جنگل ارسباران می‌تواند برای روز اول انتخاب شود. بعد از غروب نیز می‌توان از موزه‌ها و مراکز تفریحی سرپوشیده و.. استفاده کرد.

در روز دوم، بازدید از مراکز تاریخی و تفریحی درون شهری پیشنهاد می‌شود. بازدید از پارک ائل گلی، انواع مساجد و خانه‌های تاریخی، ارگ علیشاه و... برای روز دوم انجام می‌گیرند. بعد از غروب روز دوم نیز، مراجعه به مراکز تجاری و بازار‌های سنتی یا مدرن تبریز برای بازدید و خرید توصیه می‌شود.

فهرستی از رستوران‌ها، هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به هر جاذبه

بسیاری از مسافران، یک اقامتگاه را برای سفر خود انتخاب می‌کنند. اما بهتر است با برنامه‌ریزی‌هایی که برای طول سفر انجام داده‌اید، جا‌های دیدنی تبریز را شناخته و نزدیک‌ترین اقامتگاه به آن مکان‌ها را انتخاب کنید. در ادامه رستوران و اقامتگاه‌های نزدیک به جا‌های دیدنی تبریز را معرفی می‌کنیم که انتخاب راحتی را داشته باشید.

پارک شاه گلی
nullاین پارک به علت امکانات تفریحی زیاد و جذابی که دارد، به عنوان معروف‌ترین جاذبه گردشگری تبریز شناخته می‌شود و مسافران از این پارک دیدن می‌کنند. هتل‌ها و رستوران‌های نزدیک به این پارک به عبارت زیر می‌باشند:

  1. هتل پارس ائل گلی
  2. هتل بوتیک ارسی
  3. هتل شهریار
  4. هتل آپارتمان ایرانیان
  5. هتل گسترش
  6. هتل کاسپین
  7. هتل پتروشیمی
  8. رستوران عمارت شاه گلی
  9. رستوران مظفریه
  10. رستوران خانه سبز
  11. رستوران ماهی خوب
  12. رستوران سنتی هزار دستان

روستای کندوان

undefinedبا مراجعه به روستای کندوان، دسترسی به قلعه بابک و همچنین جنگل ارسباران وجود دارد. بنابراین با انتخاب هتل‌های نزدیک به این منطقه، می‌توانید در سریع‌ترین زمان از جا‌های دیدنی موردنظر بازدید کنید. از هتل‌ها و رستوران‌های معروف این منطقه به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • هتل توتال
  • هتل هما
  • هتل لاله
  • هتل پارادایس
  • اقامتگاه شاه عباسی
  • هتل آپارتمان آنزا کلیبر
  • رستوران ملل کندوان
  • رستوران باغ فدک 

بازار سنتی تبریز

undefinedبسیاری از مسافران خواهان گشت و‌گذار در قسمت تجاری و بازاری شهر تبریز می‌باشند. از این رو هتل‌ها و رستوران‌هایی که در پیرامون بازار سنتی تبریز قرار دارند را در ادامه معرفی می‌کنیم:

  • هتل آذربایجان
  • هتل سهند
  • هتل سارای
  • هتل آزادی
  • هتل آپارتمان زیبا
  • رستوران اجاق
  • چلوکبابی حاج علی
  • رستوران یاقوت
  • غذای سنتی پدر
  • رستوران سنتی دوخان
  • کبابی سنتی قائم

آماده‌ی سفری هیجان‌انگیز در طبیعت ایران هستید؟

با ماهبان تور، طیف گسترده‌ای از تورهای طبیعت‌گردی داخلی 1403 را در سراسر ایران تجربه کنید. از کوه‌های سر به فلک کشیده و دشت‌های سرسبز شمال گرفته تا کویرهای پهناور و جنگل‌های انبوه جنوب، مقصدی برای هر سلیقه‌ای در تورهای ما پیدا می‌شود.همین حالا از تورهای یک روزه طبیعت‌گردی 1403 در تاریخ‌های مختلف دیدن کنید .علاوه بر تورهای یک روزه، تورهای چند روزه طبیعت‌گردی 1403 نیز در ماهبان تور موجود است. برای مشاهده جزئیات بیشتر، با ما تماس بگیرید 02188200205

سخن نهایی

قبل از سفر، شناخت جاهای دیدنی تبریز و نحوه دسترسی به آن ها، اهمیت زیادی دارد. مسافران می‌ توانند با آگاهی از انواع مراکز تفریحی، تجاری، تاریخی و گردشگری این شهر، اقامتگاه و رستوران های نزدیک به این مناطق را بشناسند تا سفری بدون دغدغه و راحت را داشته باشند. در این مطلب، جاذبه های گردشگری متعدد تبریز به همراه اقامتگاه و رستوران های نزدیک به آن ها معرفی شد که بهترین راهنمای سفر شما خواهد بود. برای داشتن سفری ایمن، می‌ توانید از تورهای سفری تبریز آژانس مسافرتی ماهبان تور استفاده نمایید. 

سوالات متداول :

تبریز به چه چیزی معروف است؟

تبریز به فرش و صنایع خودروسازی سنگین، ماشین آلات، پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، نساجی و صنایع تولید سیمان معروف است.

چرا به تبریز سفر کنیم؟

تبریز آثار تاریخی بسیاری دارد که نمایانگر گذار معماری ایران در طول تاریخ است. بیشتر محوطه های تاریخی حفظ شده تبریز متعلق به دوره ایلخانی، صفویه و قاجاریه است. از جمله این مکان ها می توان به بازار بزرگ تبریز اشاره کرد که در فهرست میراث جهانی ثبت شده است.

جاهای دیدنی تبریز در تابستان کجاست ؟

مسجد کبود-بازار بزرگ تبریز-خانه مشروطه- ارگ تبریز-مقبره الشعرا-ائل گلی-جنگل‌های ارسباران و.. از جمله مواردی است که می توانید در فصل تابستان تبریز دیدن فرمایید. تابستان‌های تبریز گرم است، پس لباس‌های خنک و ضد آفتاب به همراه داشته باشید و برای بازدید از اماکن تاریخی، ساعات خنک روز را انتخاب کنید.

جاهای دیدنی تبریز در شب کجاست ؟

تبریز در شب نیز زیبایی‌های خاص خود را دارد. نورپردازی‌های زیبا، آرامش شب و فعالیت‌های شبانه، این شهر را به مقصدی جذاب برای گردشگران تبدیل کرده است. در ادامه، برخی از جاذبه‌های دیدنی تبریز در شب را معرفی می‌کنیم:مسجد کبود-بازار بزرگ تبریز-خانه مشروطه-ائل گلی-لاله پارک-ستاره باران  و...  میتوانید دیدن فرمایید

جاهای دیدنی تبریز در بهار کجاست؟

بهار، فصل شکوفایی طبیعت و احیای روح است. تبریز در این فصل، با طبیعتی سرسبز و آب و هوایی معتدل، به یکی از زیباترین مقاصد گردشگری تبدیل می‌شود. در ادامه، برخی از جاذبه‌های دیدنی تبریز در بهار را معرفی می‌کنیم:
ائل گلی: با شکوفایی گل‌ها و درختان اطراف دریاچه، ائل گلی به یکی از زیباترین نقاط تبریز تبدیل می‌شود.
جنگل‌های ارسباران: این جنگل‌ها در بهار، سرسبز و با طراوت هستند و مکانی عالی برای پیاده‌روی و طبیعت‌گردی هستند.
پارک‌های شهری: پارک‌های تبریز در بهار، با گل‌های رنگارنگ و چمن‌های سبز، بسیار دیدنی هستند.
کویر قوم تپه: اگر به کویرنوردی علاقه‌مندید، کویر قوم تپه در بهار، با آسمان آبی و شن‌های طلایی، می‌تواند تجربه متفاوتی برای شما باشد.
مسجد کبود: این مسجد با کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای رنگش، در هر فصلی زیبا است، اما در بهار، با نور خورشید، جلوه‌ای دوچندان پیدا می‌کند.
بازار بزرگ تبریز: قدم زدن در میان دالان‌های بازار در بهار، تجربه‌ای دلنشین است.
خانه مشروطه: این خانه تاریخی، در بهار با گل‌های رنگارنگ اطرافش، بسیار زیبا به نظر می‌رسد.
ارگ تبریز: بازدید از بقایای این قلعه تاریخی در بهار، می‌تواند تجربه جالبی باشد.