امتیاز 5 از 5 | از بین 1 امتیاز دهنده به راهنمای سفر به ازبکستان

سفر به ازبکستان برای ایرانی‌ها به دلیل ارتباط تاریخی و فرهنگی عمیق بین این دو کشور جذابیت خاصی دارد. ازبکستان در گذشته بخشی از ایران بوده و همچنان مردم در شهرهای مانند سمرقند و بخارا به زبان پارسی سخن می‌گویند. این کشور در سال‌های اخیر پس از باز شدن مرزهایش، به یک مقصد جذاب برای گردشگران جهانی تبدیل شده است. شهرهای باستانی مانند سمرقند یکی از مراکز باستانی بوده است. بازدید از زیارتگاه‌های معروف و مساجد باشکوه این کشور حس نوستالژی عمیقی دارد. برای آشنایی بیشتر با ازبکستان و سفر به این کشور زیبا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

لیست قیمت تورهای ازبکستان ( تور ازبکستان مقرون به صرفه با ماهبان تور )

موقعیت جغرافیایی و تاریخچه ازبکستان

موقعیت جغرافیایی و تاریخچه ازبکستانازبکستان بزرگ‌ترین کشور در آسیای مرکزی و پنجاه ‌و ششمین کشور بزرگ جهان است. از غرب با ترکمنستان، شمال با قزاقستان و شرق و جنوب شرقی با قرقیزستان و تاجیکستان مرز مشترک دارد. زبان رسمی این کشور ازبکی است. شهرهای بخارا و سمرقند از مهمترین شهرهای این کشور است و مردم به زبان پارسی سخن می‌گویند.

جمعیت این کشور حدود ۳۳ میلیون نفر است. اغلب جمعیت ازبکستان را مسلمانان تشکیل می‌دهند و حدود ۸۰٪ از جمعیت این کشور مسلمان هستند. علاوه بر آن، حدود ۵٪ از مردم ازبکستان پیرو کلیسای ارتدکس هستند و ۱۵٪ دیگر از مردم این کشور به دیگر ادیان و مذاهب پایبند هستند. ازبکستان با تاریخ و فرهنگ خود، یکی از مقاصد مهم فرهنگی و تاریخی در منطقه آسیای مرکزی است که با جاذبه‌های فراوان خود، گردشگران را به خود جذب می‌کند.

تاریخ ازبکستان غنی و پرفراز و نشیب بوده است. در سده دهم میلادی، این منطقه جزو قلمرو بزرگ سامانیان بود، اما با فروپاشی این دولت، حکومت‌های دیگری مانند سلسله‌های غزنوی، سلجوقی، خوارزمشاهی، مغول، تیموری و شیبانیان در این سرزمین به قدرت رسیدند.

تاریخ ازبکستان در زمان صفویه نیز ازبکان را به یکی از دشمنان بزرگ ایران تبدیل کرد. سپس در قرن نوزدهم، مناطق غربی و شمالی ازبکستان تحت سلطه خانات خوارزم قرار گرفتند، در حالی که جنوب این کشور زیر حاکمیت خانات بخارا بود.

اما تاریخ ازبکستان پس از ورود روسیه و تأسیس خانات خوارزم و بخارا در سال 1866 تغییرات دیگری کرد. پس از انقلاب اکتبر در سال 1924، جمهوری ازبکستان به عنوان یکی از جمهوری‌های سوسیالیستی شوروی تأسیس شد و تحت حکومت شوروی قرار گرفت. سرانجام با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991، ازبکستان یک کشور مستقل شد و از آن زمان تاکنون به عنوان یک جمهوری مستقل و با جامعه‌ای پویا و فرهنگی گسترده شناخته می‌شود.

دانستنی‌های کاربردی برای سفر به ازبکستان

• ویزا: دارد
• واحد پول: سوم
• زمان محلی: یک ساعت و نیم جلوتر از تهران
• زبان رسمی: ازبکی
• دین اکثریت مردم: مسلمان سنی
• بهترین زمان سفر: بهار و پاییز
• سبک تفریحات: بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، خرید سوغاتی‌های اصیل، تفریحات هیجان‌انگیز شبانه، تفریحات زمستانی.
• نوع برق شهری: ۲۲۰ ولت و ۵۰ هرتز
• سوغاتی‌ها: لباس سنتی، سرامیک‌های تزئینی، چوب و فلز حکاکی شده، پارچه و فرش، ساز موسیقی، کاغذ سمرقند.

شماره تلفن‌های ضروری

کد تلفن کشور: ۹۹۸+
پلیس: ۱۰۲
آتش نشانی: ۱۰۱
آمبولانس: ۱۰۳

 آب و هوا در ازبکستان

 آب و هوا در ازبکستانآب و هوای ازبکستان از نظر اقلیمی متفاوت است. در تابستان‌ آب و هوای ازبکستان گرم و طولانی است، معمولاً در ماه‌های ژوئن تا سپتامبر دمای هوا معتدل است. در این فصل، درجه حرارت به بالاترین نقطه‌اش می‌رسد و این فصل بهترین زمان برای بازدید از باغ‌ها و باغ‌های گرمسیری این کشور است. زمستان‌های ازبکستان نسبتاً ملایم است و دماها به نسبت یکسان و در طول روز تغییر می‌کند. این فصل از سال که از دسامبر تا فوریه ادامه دارد، زمان مناسبی برای بازدید از شهرها و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی است.

 حمل و نقل عمومی در سفر به ازبکستان

در ازبکستان گزینه‌های حمل و نقل عمومی محدود است. تاکسی‌های شهری گزینه‌ای راحت و سریع برای حمل و نقل در شهرها هستند. این تاکسی‌ها به رنگ‌های مشخص (معمولاً زرد و سبز) در سطح شهر در حال گردش هستند و از تاکسی‌های دولتی با قیمت‌های مناسب استفاده کنید.

در مورد تاکسی‌های فرودگاه نیز، بهتر است به ایستگاه تاکسی مراجعه کنید و قبل از سوار شدن با راننده به توافق برسید، زیرا در ازبکستان سیستم تاکسی متر وجود ندارد. اتوبوس‌ها نیز یک گزینه معقول برای سفرهای بلندتر درون شهری یا بین شهری هستند. در شهر تاشکند، سیستم حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس، مترو، تراموا، اتوبوس برقی و تاکسی است.

بهترین رستوران ها و کافه ها

undefinedرستوران آسورتی یکی از بهترین رستوران‌های ژاپنی در ازبکستان است که با غذاهای لذیذ خود مشهور است. با وجود قیمت‌های بالا این غذاها به گردشگران توصیه می‌شود. این رستوران غذاهای دریایی و ژاپنی با رسپی‌های خاص خود را پیشنهاد می‌دهد، همچنین غذاهای کره‌ای و اروپایی نیز در منوی آن موجود است. علاوه بر طعم و مزه، طراحی و دکوراسیون داخلی رستوران نیز مشتریان را به خود جذب می‌کند.

بوک کافه یکی از معروف‌ترین کافه‌های ازبکستان است و دکوراسیونی زیبا شبیه به کتابخانه دارد. در این کافه، علاوه بر انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد، شیرینی‌های محلی و بین‌المللی لذیذ نیز موجود است. برای افرادی که علاقه‌مند به مطالعه هستند و دوست ندارند به رستوران بروند، بوک کافه گزینه‌ بسیار مناسبی است.

رستوران سیتی گریل یکی از بهترین رستوران‌های سنتی و ایرانی در ازبکستان است که با استیک‌های خوشمزه‌اش شناخته شده است. منوی آن اغلب شامل غذاهای کبابی است و برای گردشگران و مسافران بسیار جذاب است. این رستوران همچنین دارای اتاق بازی کودکان برای خردسالان است. رستوران استاریا اربا با طراحی سنتی و کلاسیک خود، مکانی جذاب برای گردشگران و مردم است. این رستوران غذاهای سنتی ازبکی با طعم و لذت بی‌نظیر خود را سرو میکنند.

مراکز خرید ازبکستان

undefinedچورسو بازار یکی از قدیمی‌ترین بازارهای ازبکستان در قلب شهر تاشکند است که با سقف زیبا و طراحی حلال مانندش شناخته شده است. این بازار شامل گرمابه، کاروانسرا، چایخانه، دکه‌های فروش آثار هنری و خوراکی‌ها است و مکانی عالی برای خرید انواع سوغاتی‌های محلی است.

مرکز خرید کونتیننت (Continent Shopping Center)در نزدیکی گرند میر هتل قرار دارد. مغازه‌های البسه، لوازم بهداشتی، دکوری، عینک و غیره میفروشند. همچنین در رستوران‌ها و فود کورت‌ها غذاهای خوشمزه بخورید.

مرکز خرید مگا پلنت (Mega Planet Shopping Center)یکی از پرطرفدارترین مراکز خرید تاشکند است و برندهای مشهور داخلی و بین‌المللی در این مرکز شعبه دارند. اینجا همچنین دارای سینما، رستوران، کافه، فروشگاه مواد غذایی و امکانات تفریحی متنوع است.

مرکز خرید زرافشان از دیگر مراکز خرید محبوب ازبکستان است و انواع مغازه‌های لباس، کیف، کفش، لوازم دکوری، بهداشتی و عطر در این مرکز وجود دارد. شما در طول خرید خود از رستوران‌ها و کافه‌های آنجا نیز استفاده کنید.

جاهای دیدنی ازبکستان

به غیر از شهرهای سمرقند و بخارا شهرهای دیگر این کشور نیز جاذبه‌های گردشگری منحصر به فردی دارند. یکی از شهرهای مهم دیگر ازبکستان، تاشکند پایتخت این کشور است و به عنوان مرکز فرهنگی، تاریخی و اقتصادی ازبکستان محسوب می‌شود. شهرهای دیگری مانند سمرقند و خیوه نیز دارای جاذبه‌های خاصی هستند. برخی از این جاذبه‌ها شامل آثار معماری تاریخی، بازارهای سنتی، موزه‌ها، باغ‌های زیبا و مکان‌های مذهبی هستند.

بازار چارسو

بازار چارسو یا چورسو در تاشکند یکی از بزرگترین بازارهای آسیا است. پس از فروپاشی شوروی، با ورود چندین فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ، چهره این بازار تغییر کرده است. بازار اسکی ژووه نیز یکی از بخش‌های اصلی چارسو است. بخش مرکزی بازار بر روی دو طبقه اصلی واقع شده و دارای یک گنبد با قطر 300 متر است. برای رسیدن به این بازار از مترو استفاده کنید. این بازار جاذبه‌های گردشگری است.

 مدرسه کوکل داش

undefinedمدرسه کوکلداش یک مدرسه دو طبقه در شهر بخارا، پایتخت خانات بخارا (اکنون مرکز استان بخارای ازبکستان) است و در سال ۱۵۶۹ ساخته شد. این مدرسه در دوره فرمانروایی عبدالله‌خان دوم (۱۵۵۷–۱۵۹۸) با هزینه برادرخوانده و همکار نزدیکش، قل بابا کوکلداش، احداث شد. این مدرسه بخشی از معماری لب حوض و نخستین سازه‌ است. مدرسه کوکلداش در فهرست ملی اشیاء میراث فرهنگی مادی ازبکستان و در فهرست پایگاه‌های میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

 میدان استقلال

میدان استقلال در تاشکند یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم ازبکستان است. این میدان نمادی از امید و آینده روشن برای ازبکستان است. در بالای تندیس مادر و فرزند، یک تندیس زمینی نیز قرار گرفته که نمادی از امید و پیشرفت برای این کشور تلقی می‌شود. این میدان یکی از مراکز جذب گردشگری و فضای عمومی مهم در تاشکند است و با توجه به معماری و مجسمه‌های خود، بازدیدکنندگان را جذب میکند.

تندیس تیمور

undefined

در قرن نوزدهم، میدان امیر تیمور لنگ در مرکز شهر تاشکند تأسیس شد. این میدان به دستور ژنرال چرنیایف در سال ۱۸۸۲ میلادی ساخته شد و در آن زمان در قلب یک پارک در مرکز شهر قرار داشت. اطراف میدان نیز مراکز آمادگی جسمانی برای زنان و مردان، مدارس و بانک‌های دولتی وجود دارد. امیر تیمور لنگ نخستین پادشاه گورکانی و یکی از بزرگترین حکام آسیای مرکزی است. او به دلیل لنگی پای چپش با نام تیمور لنگ شناخته می‌شود. تیمور لنگ با القاب دیگری همچون تیمور گورکان و صاحبقران نیز شناخته می‌شود.

آرامگاه تيمورلنگ

آرامگاه تیمورلنگ یکی از آثار معروف تاریخی در ازبکستان است و به یاد حکمران بزرگ تیمور لنگ نخستین پادشاه گورکانی ساخته شده است. این آرامگاه در شهر سمرقند واقع شده و یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری مهم این منطقه است. آرامگاه تیمورلنگ از لحاظ معماری و طراحی به سبک معماری تیموری (یا گورکانی) ساخته شده است. این بنا شامل برج‌ها، معابد و مجموعه‌های مذهبی و فرهنگی است.

کارگاه سنتی تولید کاغذ

بازدید از کارگاه‌های سنتی تولید کاغذ در ازبکستان یک تجربه بسیار جذاب است. این کارگاه‌ها به جزئی از تاریخ و فرهنگ ازبکستان هستند. در این کارگاه‌ها مراحل تولید کاغذ به شکل سنتی شامل آماده‌سازی الیاف گیاهی، خمیر زدن، کمپوست کردن و سرانجام شکل‌دهی به کاغذ انجام میشود. بازدید از این کارگاه‌ها فرصتی مناسب برای تجربه فرهنگی و آموزشی است.

مسجد حضرت خضر

undefinedمسجد خضر اولین مسجد ساخته شده در ازبکستان در زمان فتح سمرقند توسط قثم بن عباس بنا احداث شده است. قثم بن عباس و تازیان، پس از فتح شهر، بر روی آتشکده یا عبادتگاهی موجود در محل، این مسجد را بنا نهادند.

مجموعه شاه زنده

مجموعه آرامگاه شاه زنده در شهر سمرقند واقع شده است و یکی از مهم‌ترین شهرهای ازبکستان است و در جنوب غربی کشور قرار دارد. این آرامگاه مکان مقدسی برای زیارت و بازدید کنندگان از سرتاسر جهان است.

رصد خانه الغ بيگ

undefinedرصدخانه الغ بیگ در شهر سمرقند امروزی در کشور ازبکستان واقع شده است. این رصدخانه در دهه 1420 توسط ستاره‌شناس تیموری به نام الوغ بیگ احداث شد. این ساختمان نجومی در دوره امپراتوری تیموریان بنا شد. منجمان مشهوری که در این رصدخانه فعالیت می‌کردند شامل جمشید الکشی، علی قوشجی و خود الغ بیگ بودند. این رصدخانه در سال 1449 میلادی تخریب شد، اما در سال 1908 میلادی مجدداً کشف و بازسازی شد.

موزه افراسياب

موزه افراسیاب در شهر سمرقند ازبکستان، یکی از موزه‌های مهم و تاریخی این منطقه است که به نام منطقه باستانی افراسیاب شهرت دارد. این موزه در محوطه‌ای باستان‌شناسی واقع شده است. موزه افراسیاب یک مکان فرهنگی و تاریخی دارای نمایشگاه‌های متنوعی است.

وقت آزاد برای گشت در بازار مرکزی سمرقند

وقت آزاد برای گشت و بازدید از بازار مرکزی سمرقند، یک تجربه فرهنگی و خرید فوق العاده‌ای خواهد بود. بازار مرکزی سمرقند یکی از مهم‌ترین بازارهای تاریخی و سنتی این شهر و پر از رنگ و بوی محلی، آثار هنری، صنایع دستی و محصولات محلی است.

بازدید از مجموعه زيبای ريگستان و مدارس شيرداری و طلاکاری

undefinedمجموعه زیبای ریگستان و مدارس شیرداری و طلاکاری در شهر سمرقند، ازبکستان یکی از برجسته‌ترین جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی این منطقه است. ریگستان شامل سه مسجد اوگلیا، شریف و تیله قوران و نمادی از زیبایی معماری اسلامی در دوران تیموریان است. این مجموعه یک جاذبه گردشگری مهم برای بازدیدکنندگان از سراسر جهان است. مدارس شیرداری و طلاکاری نیز جزء مجموعه ریگستان هستند و تنها به عنوان مراکزی برای آموزش علم دینی نبودند، بلکه به دلیل زیبایی هنری و معماری خود نیز شناخته می‌شوند.

آرامگاه امير اسماعیل سامانی

آرامگاه سامانیان در شهر بخارا قرار دارد و یکی از مهم‌ترین آثار باستانی در آسیا است و کهن‌ترین آرامگاه ایرانی است. این آرامگاه شامل سه گور است. آرامگاه اسماعیل سامانی به شکل آیینه‌وار و در اندازه‌های فشرده‌ای طراحی شده است. آرامگاه سامانیان پس از ساخت در گل‌و‌لای فرود رفته بود، اما در قرن بیستم با کاوش‌های باستان‌شناسی در شوروی، از زیر خاک به‌سطح آمد.

چشمه ایوب

مقبره چشمه ایوب در نزدیکی مقبره سامانی در شهر بخارا قرار دارد. نام این مقبره به معنی چاه ایوب است. طبق افسانه ایوب در این مکان با کوبیدن عصای خود به زمین، یک چاه ساخته است. آب این چاه به عنوان آبی پاک و شفابخش شناخته می‌شود. ساختمان فعلی مقبره در دوره سلطنت تیموریان بنا شده و دارای یک گنبد مخروطی به سبک خوارزمی است و این سبک معمولاً در مناطق دیگری از بخارا به کار نمی‌رود. این مقبره به عنوان یک آثار معماری با ارزش تاریخی و فرهنگی در شهر بخارا شناخته می‌شود.

مسجد حوض آبی

undefinedمسجد حوض آبی یا مسجد کالیان یکی از مساجد مشهور و با ارزش شهر بخارا است و به سبک هنر اسلامی طراحی شده است. این مسجد با ویژگی‌های معماری خاص خود، از جمله دیوارها و ستون‌های زینت‌دار با کاشی‌های چینی و نقوش هنر اسلامی، شناخته می‌شود. طراحی دیوارهای آن با استفاده از کاشی‌های چینی و نقوش هنر اسلامی، به مسجد حوض آبی زیبایی خاصی بخشیده است.

مجموعه ارگ بخارا

ارگ بخارا یک قلعه بزرگ و از جاذبه‌های گردشگری شهر بخارا است. جاذبه تاریخی و فرهنگی ارگ بخارا باعث جذب توریست‌ها به ازبکستان می‌شود.

 محله و مناره پای کلان

مناره کلان یکی از برجسته‌ترین نمادهای شهر بخارا در ازبکستان است و بخشی از مجموعه مسجد پای‌کلان است. این مناره توسط معمار اوستا بقا طراحی شده و به دستور ارسلان‌خان، حاکم قره‌خانی، در سال ۱۱۲۷ میلادی ساخته شد. هدف از ساخت این مناره، فراخوان کردن مسلمانان برای نماز پنج وقت در روز بوده است.

 بنای تاریخی چهار منار

بنای تاریخی چهار منارچار منار (ازبکی Chor Minor) یا مدرسه خلیف نیازکل در شهر تاریخی بخارا ساخته شده است. این سازه یک بنای میراث فرهنگی است. نام چار منار به دلیل وجود چهار مناره در این سازه است.

 مدرسه ديوان بيگی

مدرسه نادر دوانبیگی یکی از بناهای تاریخی و معماری بارز در شهر بخارا است در سال‌های ۱۶۲۲ تا ۱۶۲۳ میلادی به دستور و زیر نظر نادر دوانبیگی (نادر میرزا توگای بن سلطان)، وزیر بخارا خان و امامقلی خان ساخته شده است. مدرسه نادر دوانبیگی با معماری و زیبایی خاص خود، امروزه در فهرست ملی اموال غیرمنقول میراث مادی و فرهنگی ازبکستان ثبت شده است.

بازدید از موزه عروسک و مجموعه لب حوض

بازدید از موزه عروسک و مجموعه لب حوض در شهر بخارا یک تجربه فرهنگی جذاب است که گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و هنر محلی از آن لذت میبرند. موزه عروسک و مجموعه لب حوض دو مقصد مهم در شهر قدیمی بخارا است. موزه عروسک در بخشی از شهر قدیمی بخارا واقع شده است. هر عروسک دارای طراحی‌ها و نقوش مخصوص خود است که تاریخچه و فرهنگ خود را نشان می‌دهد. مجموعه لب حوض نیز جزو جاذبه‌های مهم بخارا است. این مجموعه در منطقه‌ای تاریخی و باستانی واقع شده است و به بازدیدکنندگان امکان می‌دهد تا با تاریخ و فرهنگ باستانی این شهر آشنا شوند.

شرکت در برنامه رقص محلی و مراسم شوی لباس

undefinedشرکت در برنامه رقص محلی و مراسم شوی لباس در شهر بخارا یک تجربه فرهنگی و سنتی فوق العاده است و شما با فرهنگ و زندگی روزمره مردم آشنا میشوید. این برنامه‌ها از مهم‌ترین فعالیت‌های فرهنگی در بخارا هستند و گردشگران را با جذابیت‌های فرهنگی و هنری این منطقه آشنا می‌کند. رقص محلی یکی از اصلی‌ترین اجزای فرهنگی است که در برنامه‌های محلی و تجربیات فرهنگی بخارا یافت می‌شود. این رقص‌ها معمولاً به همراه موسیقی سنتی و لباس‌های محلی اجرا می‌شوند. مراسم شوی لباس یک فرصت است تا با لباس‌های محلی بخارا آشنا شوید.

 آرامگاه بهاالدین نقشبندی

بهاالدین نقشبند از شخصیت‌های معروف تاریخ ادبیات و عرفان ایران در آرامگاهی باستانی در شهر توس (نزدیک مشهد) دفن شده است. این آرامگاه یکی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی مهم این منطقه است. بهاالدین نقشبندی در دوران سلجوقیان زندگی ‌کرده است و یکی از عارفان و ادبای برجسته ایران است.

کاخ تابستانی امير نشين بخارا

کاخ تابستانی امیر نشین در بخارا یکی از بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری شهر است. این منطقه به عنوان یکی از مناطق برجسته‌ی تاریخی و فرهنگی شهر بخارا شناخته می‌شود.

 عکاسی از صحرای قزل قوم (شن طلايی)

صحرای قزل قوم یکی از مناطق زیبا و مهم در ازبکستان است. این صحرا در استان نوقیزیل کشور واقع شده و دارای مناظری بسیار زیبا و جذاب است. عکاسان و گردشگران از سراسر جهان به دلیل طبیعت زیبا و ویژگی‌های منحصر به فرد شن طلايی صحرای قزل قوم به این منطقه سفر می‌کنند تا از زیبایی‌های طبیعی آن لذت ببرند.

 بازدید از بافت تاريخی شهر خيوه

بافت تاریخی شهر خیوه یکی از شهرهای معروف و تاریخی ایران است. خیوه به دلیل معماری و بافت تاریخی جاذبه زیادی دارد. در بافت تاریخی خیوه خیابان‌های بن‌بست، کوچه‌های پر از زیرگذره‌ها، بازارهای سنتی، مساجد و معابد قدیمی وجود دارد.

 منار کالتا

مناره کالتا در شهر خیوه یکی از نمادهای برجسته معماری است که با وجود ظاهری نیمه کاره از جاذبه های ازبکستان است. این مناره با ارتفاع حدود ۱۵ متر، یک نمونه کامل از معماری اسلامی است که در صنایع دستی و هنر محلی شهر خیوه نیز نقش بسیار مهمی دارد. ظاهر نیمه کاره آن نشان‌دهنده این است که ساخت این مناره به پایان نرسیده است.

 آرامگاه پهلوان محمود خوارزمی (پوريای ولی)

آرامگاه پهلوان محمود خوارزمی در شهر خیوه است و در ۲۵ کیلومتری جنوب اورنگ در مرکز خوارزم ازبکستان واقع شده است.

 مجموعه اسلام خواجه

مجموعه اسلام خواجه، شکلی شبیه به مناره‌های باستانی دارد و در جنوب شرقی ایچان قلعه قرار دارد. سازندگان از مناره کلان بخارا و از قدیمی‌ترین سنت مناره استفاده میکنند. مناره خیوه 57 متر ارتفاع دارد.

 مدرسه تاريخی کش

مدرسه تاریخی کش یکی از بناهای تاریخی برجسته در ازبکستان است. مدرسه تاریخی کش  در زمان خود، یکی از مهم‌ترین مراکز آموزشی در جهان اسلام بود. دانشمندان و عالمان برجسته از سراسر جهان به این مدرسه می‌آمدند و در رشته‌های مختلف علوم دینی، ریاضیات، نجوم و فلسفه به تحصیل مشغول میشدند.

شرایط دریافت ویزای توریستی ازبکستان

undefinedبرای اخذ ویزای توریستی کشور ازبکستان، ابتدا باید مدارک لازم شامل اصل و کپی گذرنامه با حداقل ۶ ماه اعتبار، یک عکس ۶x۴ با زمینه سفید و رنگی، و مدرکی که قصد بازگشت به کشور مبدا را نشان دهد، مانند نامه اشتغال به کار یا کارت دانشجویی برای شاغلین یا دانشجوها را آماده کنید. ضمناً، در صورت داشتن بیماری خاص، باید این موضوع را در فرم درخواست ویزا ذکر کرده و توجه داشته باشید که شرایط بیماری‌های خاص در ازبکستان ارزیابی می‌شود. ویزای توریستی این کشور تا ۳ ماه اعتبار دارد و شما خواهید توانست حداکثر ۱ ماه در ازبکستان اقامت داشته باشید. این ویزا برای گردشگری است و استفاده از آن برای انجام تجارت، سرمایه‌گذاری یا تحصیل مجاز نیست.

 مهم ترین شهرهای ازبکستان

شهرهای سمرقند و بخارا از شهرهای مهم ازبکستان هستند. در زمان‌های گذشته، این شهرها به عنوان مراکز فرهنگی، تجاری و هنری مهمی در مسیر جاده ابریشم بوده اند. مردمان از سراسر جهان در طول تجارت بر روی جاده ابریشم، به این شهرها سفر می‌کردند و فرهنگ‌ها و تمدن‌های خود را به این مناطق منتقل می‌کردند. بخارا به خاطر شهر زیبایی و فرهنگ باستانی خود مشهور بود و میزبان ادبیات، هنر و معماری بسیاری از دوران گذشته بود. سمرقند نیز با آثار تاریخی و معماری متنوع خود، برای گردشگران و علاقمندان به تاریخ جذابیت دارد و همچنان به عنوان یکی از مهمترین مراکز فرهنگی و تاریخی در منطقه شناخته می‌شود.

در سفر به ازبکستان چه غذاهایی بخوریم؟

undefinedغذاها و نوشیدنی در ازبکستان متنوع است. غذاهای ملی ازبکستان برگرفته از روس، چین، هند، عرب و ایران است رار دارند و از فرهنگ غذایی این کشورها اقتباس‌هایی شده است. پلو (Plov) به عنوان معروف‌ترین غذای ازبکستان شناخته می‌شود که از برنج، سبزیجات، گوشت گوسفند و ادویه‌های متنوع تهیه می‌شود. این غذا در تمام نقاط ازبکستان با روش‌های مختلفی پخته می‌شود و گردشگران حتی یکبار در سفر به این کشور این غذا را امتحان کنند.

نان نیز جزء اجزای اساسی وعده‌های غذایی در ازبکستان است و جایگاه ویژه‌ای دارد. دامپلینگ (Dumplings) یک نوع غذای چینی محبوب است و با گوشت، سبزیجات و ادویه‌ها در خمیر پیچیده شده و سپس سرخ شده یا بخارپزی می‌شود. پیراشکی‌ها (Piroshki) حاوی مواد گوشتی هستند و در ازبکستان طرفدار دارند. مشروب شیر اسب (mare's milk) بر پایه لبنیات تهیه می‌شود و به گردشگران توصیه می‌شود تا طعم منحصر به فرد آن را تجربه کنند.

مناسبت ها و جشن های ملی ازبکستان

کشور ازبکستان میزبان جشنواره‌های متنوعی است و جشنواره بین‌المللی موسیقی یکی از مهمترین آنهاست. در این جشنواره، بیش از ۲۵۰ هنرمند از ۷۳ کشور حضور دارند و با اجراهایشان به شهرت جهانی می‌رسند. ایرانیان نیز در این جشنواره شرکت می‌کنند و برای شرکت در آن، باید بلیط هواپیما را برای تاریخ‌های مشخص ۲۶ تا ۳۰ آگوست تهیه کرده و از تور موسیقی کشور ازبکستان استفاده کنند. داوری این جشنواره به صورت بین‌المللی انجام شده و تمامی قوانین آن رعایت می‌شود.

جشنواره دیگری که در ازبکستان برگزار می‌شود، جشنواره ادویه‌جات و پارچه ابریشم در منطقه تاریخی بخارا است. این جشنواره در روز ۲۸ ماه مه برگزار می‌شود و شامل بخش‌های متعددی مانند مسابقه آشپزان پلوی ازبک، گالری لباس‌های سنتی، نمایشگاه نمونه‌های هنرهای دستی و نمایشگاه‌های محلی است. این رویداد با کنسرت‌های هنرمندان معروف ازبکستان به پایان می‌رسد و جزء جشنواره‌های فرهنگی و تاریخی مهم این کشور محسوب می‌شود.

ازبکستان دارای تعطیل رسمی است که در آنها به جشن‌ها و مناسبت‌های مختلفی برگزار می‌شود. برخی از این تعطیلات شامل روز ملی شدن کشور در ۱۴ ژانویه، روز جهانی زن و روز مادر در ۸ مارس و همچنین نوروز در ۲۱ مارس است. همچنین روز ۹ مه به عنوان روز یادبود و غرور به تجلیل از حافظان آزادی و استقلال ازبکستان برگزار میشود. به علاوه، جشنواره بویسون باهوری که در مناطق مختلف ازبکستان برگزار می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین و فرهنگی‌ترین رویدادهای این کشور است که با پوشیدن لباس‌های خاص، آوازخوانی، رقص و داستان‌سرایی از گذشته‌ سخن میگوید و یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی ازبکستان شناخته می‌شود.

سخن پایانی

سفر به ازبکستان هر گردشگری را شگفت‌زده می‌کند. شهرهای تاریخی مانند سمرقند، بخارا و خیوه با جاذبه های بینظیر شما را در سفر به ازبکستان شگفت زده می کند. اگر به دنبال یک سفر متفاوت به یک کشور با تنوع فرهنگی و طبیعی بی‌نظیر هستید، تور ازبکستان ماهبان تور یکی از بهترین تورها برای سفر و گردش است.

به دنبال تجربه‌ای متفاوت از سفر هستید؟

با تورهای طبیعت گردی خارجی 1403 ماهبان تور، سفری به دل ناشناخته‌ها را آغاز کنید!همین الان برای رزرو تور خود به وب سایت ماهبان تور مراجعه کنید 02188200205

سوالات متداول درباره سفر به ازبکستان

بهترین جاهای دیدنی ازبکستان کدامند؟

سمرقند، بخارا، خیوه، تاشکند

بهترین زمان برای سفر به ازبکستان چه زمانی است؟

بهار (آوریل-مه) و پاییز (سپتامبر-اکتبر) به دلیل آب و هوای معتدل

بهترین وسیله نقلیه برای گشت و گذار در ازبکستان چیست؟

قطار، اتوبوس یا تاکسی

غذاهای معروف ازبکستان کدامند؟

پلو، شاورما، نان‌های سنتی، میوه‌های خشک

فرهنگ ازبکستان چگونه است؟

فرهنگ غنی اسلامی، چایخانه‌های سنتی، صنایع دستی زیبا

چه سوغاتی‌هایی از ازبکستان می‌توان خرید؟

صنایع دستی چوبی، سرامیک، ابریشم، ادویه‌ها